Jestliže tři předchozí filmové díly Harryho Pottera vynesly na tržbách z kin téměř 2,7 miliardy dolarů a další stamilióny vydělaly na trhu s DVD a videokazetami, aktuální čtvrtý, nejdražší díl, do nějž produkční studio Warner Bros investovalo přes 150 miliónů dolarů, má být nejúspěšnější.
Vánoce a Harry, ideální duo Nejen provozovatelé kin i distributoři mají díky novému filmu už teď zaručené stamiliónové tržby, na své si v předvánočním období přijdou i obchody s hračkami, oblečením či počítačovými hrami.
Vedle knižního trhu stále víc posiluje potterovský licenční merchandising. Právě narůstající počet prodaných licencí přitom činí z Harryho současný komerční fenomén. Značka Potter prodává prakticky cokoliv. A o letošních Vánocích to zřejmě bude znát víc než kdy předtím. Právě načasování premiéry nového filmu o Harrym Potterovi do předvánočního období je ideálním marketinkovým tahem. Distributor Warner Bros se letos vrátil k osvědčenému termínu po loňském pokusu o letní premiéru.
Jestliže už předchozí Vězeň z Azkabanu posunul Harryho díky režii Alfonso Cuaróna do temnějšího tónu, jeho nástupce Mike Newell měl z Ohnivého poháru udělat pravý horor. Film tak masově láká už i dospělé publikum.
"O Ohnivém poháru se spekuluje měsíce dopředu. Ideálním premiérovým termínem pro takto velký a dlouho očekávaný filmový hit je jednoznačně předvánoční období," potvrzuje Paul Dergarabedian, šéf společnosti Exhibitor Relations, která provádí celosvětový oficiální monitorink návštěvnosti kin a výnosnosti jednotlivých filmů.
Kina, ale hlavně předměty
Předvánoční doba je však ideální zejména právě pro doprovodný merchandising: z jednotlivých produktů se značkou Potter se stávají příhodné vánoční dárky. Majitelé licence roztáčejí miliardový byznys. Zároveň s filmem dnes zaplaví obchody nové licenční předměty s logem Harryho Pottera - od hraček, na jejichž výrobu mají autorská práva tradičně koncerny Mattel a Lego, přes oblečení až po počítačové hry motivované právě Ohnivým pohárem.
Licence na značku Potter, na jejichž udílení osobně dohlíží duchovní matka Harryho Joanne Rowlingová, patří v branži k nejdražším kontraktům současnosti. Byť se jejich výše tají, mluví se o desítkách miliónů dolarů za logo. Získat autorská práva se však vyplatí. Společnost Electronic Arts, největší světový výrobce počítačových her, potvrzuje, že díky hrám o žácích kouzelnické školy v Bradavicích zvýšila svůj profit hned několikanásobně.
Harry teď na předvánoční trh útočí ze všech stran. Zároveň s filmem se na knižních pultech v řadě zemí objevuje i nejnovější šestý díl z pera Rowlingové, nazvaný Harry Potter a Princ dvojí krve, a to i v českém překladu. Potterovský marketink je po celém světě vzájemně provázán silněji, než se zdá. Vyplácejí se i reedice úspěšných produktů. Na trh s DVD vstupuje šestidisková sběratelská edice, která shrnuje tři předchozí léta čarodějnického učně Harryho ve škole v Bradavicích. Obchodníci a distributoři dobře vědí, že obohacení je tahem na fanoušky. Geniální Harryho marketink se roztáčí naplno. Následujících několik týdnů zřejmě Harry nebude mít v míře zájmu spotřebitelů konkurenci. Kolik stály a vydělaly jednotlivé filmy se můžete podívat sem!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů. Redakce nemůže ovlivnit jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit. Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte. |