Další recenze na Ohnivý pohár, tentokrát ze stránky iHNed.cz. Bohužel film nejen chválí, ale také kritizují. :(
Dnes se Česko dočkalo. Do kin vstupuje, dva týdny po světové premiéře, nejočekávanější letošní film, Harry Potter a Ohnivý pohár, jehož režie se po Chrisu Columbusovi a Alfonsu Cuarónovi ujal Brit Mike Newell. Snímku předcházela pověst nejtemnější a nejděsivější filmové adaptace z dosavadní série. Očekávání Ohnivý pohár naplnil. Newell se soustředil zejména na pochmurnou linii příběhu, po celou dobu se jakoby ve spodních tónech ozývá stále hmatatelnější tvář Lorda Voldemorta.
Ačkoliv se hrozivý obličej nejmocnějšího Potterova soka objeví až v závěru filmu, Newell na Voldemortovu intenzívní blízkost neustále poukazuje - upomínají na ni Harryho noční můry, halucinace i nenápadné, ale o to hrozivější události několika školních dní. Napětí a dramatičnost dokáže Newell předestřít s nebývalou intenzitou - ale vždy jen na chvíli. A to je škoda. Režisérova hra s pochmurnou atmosférou je totiž brilantní.
Samotná soutěž Ohnivý pohár, oblíbené klání několika konkurenčních kouzelnických škol konané v Bradavicích, v knize stěžejní motiv, zůstává v Newellově podání významově ve druhém plánu. I přesto jsou pasáže "ve škole" ve srovnání se skrytou temnotou chvílemi až nesnesitelné - hlavně kvůli očividnému natahování některých scén.
Disproporce je zjevná: zatímco začátek i "voldemortovské" finále berou dech, prostředek filmu je vysloveně unavující. Jestliže ještě Harryho zápas s drakem v prvním kole kouzelnické soutěže strhne od počátku do konce, sekvence pod vodou je sice vizuálně působivá (vodní kreatury jsou jedním z důvodů omezení přístupnosti), ale trochu zdlouhavá. Cyklus se během bezmála tříhodinového filmu opakuje periodicky.
Newell navíc pozměnil některé charaktery z knížky: novinářka Rita Holoubková se v podání Mirandy Richardsonové proměnila tak trochu ve svou vlastní karikaturu, a její postava jako by zcela ztratila původní význam v příběhu. Do hereckých nesnází se v Ohnivém poháru poprvé dostává i nyní šestnáctiletý představitel Harryho Pottera Daniel Radcliffe. Zatímco jeho stejně staří herečtí kolegové, zejména Emma Watsonová v roli Hermiony, stárnou jakoby přirozeně a mění herecký projev zcela nenásilně, dospívající Radcliffe ve čtvrtém díle místy tápe.
Potvrzuje tak to, na co odpůrci filmového obsazení poukazovali už dávno, že totiž Harry v Radcliffově podání přišel o přitažlivost i charizma, jímž přímo sálá v knížce. Zdá se, že čím bude postava Harryho starší, tím horší bude i Radcliffova pozice. I přesto lze říct, že se Newell odvedl dobrou, poctivou práci. Poprvé pojal Pottera jako film pro dospělé. Jen měl Newell s Ohnivým pohárem o chvíli déle zůstat ve střižně.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů. Redakce nemůže ovlivnit jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit. Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte. |