Přečtěte si jeden velmi zajímavý článek, který se objevil na serveru Novinky.cz. Píše se v něm o úspěšnosti knoh o Harrym Potterovi, který prý i přesto, že mnoho dětí a dospívajících nečte, právě tyto knížky dělají zázraky. Žáci základních i středních škol mají dnes mnohem více podnětů a zábav
než kdykoliv předtím a na literaturu nezbývá čas. Přesto by to škola
neměla vzdávat.... Čtěte dále! Zhruba před čtyřmi lety zaznamenal relativně optimistické výsledky
průzkum firem Investorsko inženýrská a.s. a Gabal, Analysis &
Consulting. Tehdy mnoho dětí ve věku 10-14 let uvedlo, že čtou denně
(7% dětí i několik hodin, 21% denně alespoň chvilku). Přibližně
polovina dětí tvrdila, že čtou pravidelněji (tedy nejméně 1 knihu za
měsíc). Nejoblíbenějšími žánry jsou podle průzkumu dobrodružná
literatura (35%) a fantasy (34%), dále dívčí literatury (20%) a pohádek
a pověstí (19%). Otázkou je, jestli si děti tak trochu
nevymýšlejí a ve snaze udělat dospělým radost si trochu nepřidávají. "V
normální třídě čte pravidelněji tak 20% dětí," odhaduje střízlivě
učitel Jiří Hnilička ze základní školy v Klášterci nad Ohří, který
s tím má nemalé zkušenosti. Po jaké knize sáhnou? Určitě to nebude
klasický román a poezie už vůbec ne. V anketě vyhrál Harry PotterZajímavý průzkum oblíbenosti
knih u dětí zpracovala Sukova studijní knihovna literatury pro mládež,
která je součástí pražské Národní pedagogické knihovny Komenského.
V anketě s názvem Čteme všichni si děti zvolili nejoblíbenější knihu
roku 2005. Jednoznačně zvítězil Harry Potter J. K. Rowlingové. Na
druhém místě najdeme Včelí medvídky Jiřího Kahouna, na třetím Lewisovy
Letopisy Narnie. I na dalších místech se objevuje fantasy, ale také
např. Maková panenka a motýl Emanuel, Staré pověsti české a moravské
nebo Bob a Bobek. "Hodně čtou Harryho Pottera a před ním byla
vlna Tolkiena, ale málokdo se prokousal přes 1. díl Pána prstenů, ten
úvod je pro ně zdlouhavý. Holky čtou dívčí romány. V deváté třídě jsem
zkoušel Falešný autostop (Milan Kundera) a povídku Nos (Michal
Viewegh), to se jim docela líbilo. Berou i Škvoreckého, naopak Švejka
si nepřečtou, všichni se podívají jen na film," shrnuje Hnilička.
"Největším problémem je ovšem poezie, která nezajímá prakticky nikoho.
"Lyrika jim vůbec nic neříká, ale zkouším s dětmi tvořit vlastní
texty," dodává učitel. Také plánuje, že s žáky zkusí probrat
i poněkud drsnější knihu Mládí v hajzlu (C. D. Payne), ale do autorů
typu Bukowského se raději nepouští. Někteří rodiče mají totiž velmi
úzké představy o tom, co je pro 14leté vhodná četba. Celý článek najdete zde.
Zdroj: Novinky.cz
Komentáře vyjadřují názory čtenářů. Redakce nemůže ovlivnit jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit. Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte. |