Návštěvníci i tvůrci některých českých webů a blogů s (nejen) potterovskou tématikou se možná ode dneška diví, kam "jim" zmizely některé obrázky a proč nejde od nich odkazovat na některá videa. Příčina je stejná, jako v jistém vtipu pro dospělé, odehrávajícím se na hřbitově, ve kterém závidějící kolemjdoucí se dočká odpovědi "Vyhrab si svou". Podrobnosti dále...
Dnes nám došla trpělivost s těmi, kteří "píší" (tedy spíš "kopírují") svůj blog jaksi z cizího.
Že od nás doslova kopírujou texty našich článků a nedodržujou ani tu maličkost, že tam chceme mít uveden původ potterweb.cz (přesně takto), to už jsme si zvykli. Čímž nechci říct, že jsme se s tím smířili a že nepodnikneme žádnou vhodnou protiakci.
Ale že dotyční na svém webu (blogu) zobrazujou obrázky a videa, uložené u nás, na to si zvykat nebudeme.
My totiž za přenesený objem dat z našich stránek platíme. A jsou to peníze jaksi "ze soukromé kapsy" a nejsou to peníze malé. Platíme je za to, že si provozujeme tenhle web jako svého koníčka. Že si lidé tady u nás čtou naše články, jejichž tvorbě (a překladům) věnují naši redaktoři svůj volný čas. Že mohou lidé tady u nás články komentovat, nebo se tady u nás účastnit diskuze v Soví poště. Ale nebudeme platit za to, že si (za naše peníze) provozuje svého koníčka někdo jiný.
Ode dneška tedy návštěvníci těch stránek, které si zvykly od nás "půjčovat", uvidí místo obrázků s adresou začínající na www.potterweb.cz jenom to jediné, co jsme jim ochotni "za ty peníze" dát - průhledný čtvereček o rozměrech 1x1 bod (tedy věc prakticky neviditelnou).
Odkazy na videa apod. z těch "parazitujících" stránek, pokud také začínaly na www.potterweb.cz, budou námi přesměrovány na naši titulní stránku.
Ono už to totiž překročilo rozumné meze. Nebudu tady dělat těm stránkám ještě reklamu a vylepšovat jejich pozici v Google tím, že bych na ně odkazoval. Ale je jich opravdu dost. Např. náš článek o traileru doslovně okopírovalo více než deset blogů, samozřejmě i s odkazem "stahujte zde", tedy od nás.
Takže, vážení "příživníci", víte co? Vyhrabte si svou... tedy nahrajte si ty objemné soubory k sobě na web (blog) a plaťte si za svého koníčka ze své kapsy. My ty peníze vyděláváme poctivou prací - a socialismus skončil před osmnácti lety. (Díky určitým vlastnostem internetových prohlížečů je tento náš vtip navíc vylepšen "kouzlem nechtěného". Totiž "vypůjčující si bloger" ještě nějakou dobu v tom svém prohlížeči, kterým si obrázky "půjčoval", ty naše obrázky i na svém blogu "vidí". Ovšem už nikdo jiný. Tvůrce takového blogu je tedy u všech svých čtenářů za blba, dle našeho názoru ovšem zaslouženě.)
|
NoX Autor: Anonym [89.24.4.37] Datum: 2007-05-04 02:27:46 souhlas
| Autor: stesi Datum: 2007-05-04 07:02:21 Alberte si třída!
| Autor: wizard tom Datum: 2007-05-04 07:07:59 Opravdu krásně řečeno
| ? Autor: Anonym [213.226.197.19] Datum: 2007-05-04 10:06:06 Nějak jsem nepochopila to, že obrázky budou 1x1... to jako i u těch, co uvedli pod článkem "potterweb" ?
| Restie Autor: Anonym [81.30.232.32] Datum: 2007-05-04 10:14:57 Naprosto souhlasím a u té příležitosti vám chci poděkovat za super práci, kterou tady odvádíte! Díky!
| Pro Anonym [213.226.197.19] Autor: Albert Zweistein Datum: 2007-05-04 10:34:17 No jistě, u těch co uvedli pod článkem "potterweb" speciálně, protože tam má být uvedeno "potterweb.cz" :-) Ne, vážně - opravdu nemůžeme (a nebudeme) dodávat data (obrázky, videa) ze svého placeného objemového limitu na jiné stránky, než na naše. Už je toho moc. Zkopírovat (ne odkazovat) si je od nás na své stránky taky nemusí být zrovna v souladu s autorským právem, ale aspoň to nebudeme platit.
| Autor: Anonym [195.113.181.200] Datum: 2007-05-04 10:51:46 jj, tak to ma bejt
| Autor: peter394 Datum: 2007-05-04 13:43:02 skutočne super vidno, že náš Albert je profesionál
| ? Autor: Anonym [213.226.197.19] Datum: 2007-05-04 14:31:26 A ještě otázka... Takhle se to ale maže i těm, kteří uvedli "potterweb.cz", ne?
| Autor: LukiF Datum: 2007-05-04 14:51:09 AMEN!
| Autor: Nefas Datum: 2007-05-04 15:17:07 Úplně s tebou souhlasím Alberte, zrovna nedávno jsem se divila nad tou drzostí, když jsem někde na blogu našla přesně svůj článek... a je to vážně hodně časté.
| Autor: Anonym [213.235.145.94] Datum: 2007-05-04 15:46:32 no myslím že je to fakt hloupý od těch co pořát kopírujou...já sem chodím často,mám svůj blog(dokonce několik),ale ještě jsem od vás nikdy nic nezkopírovala Klidně se mrkněte na viky13.estranky.cz...není toho tam zatím moc,ale časem bude
| Pro Anonym [213.226.197.19] Autor: Albert Zweistein Datum: 2007-05-04 20:39:31 Ano, Mamlásku (jseš to ty, že), přesně tak. Přečti si pozorně můj článek i moji dřívější odpověď. Uvidíš, že tohle není ani tak o zneužívání našich autorských práv (na to uspořádáme jinou, samostatnou akci), ale o zneužívání našich peněz. A na tom žádný "nápis" jaksi nic nezmění - to se změní jedině tím, že ty videa a obrázky, uložené u nás (s naší adresou) nepůjdou zobrazit jinde, na jiných stránkách.
| Pro Anonym [213.235.145.94] Autor: Albert Zweistein Datum: 2007-05-04 16:41:00 Verčo, já nemám vůbec nic proti blogům, i když to tak někdy vypadá. Jenže ne každý na to jde tak správně, jako ty. Původní myšlenka blogů byla, že na nich jejich autoři budou sdělovat ostatním svoje (vlastní!) myšlenky, dojmy a zážitky. Jenže u většiny lidí se to bohužel zvrhlo. Plní svůj blog zkopírovanými cizími věcmi, texty, fotkami... A někteří navíc ještě "vystavují" objemné věci, tahané ze stránek někoho jiného (tedy za cizí peníze). Právě proti takovým je zaměřená tahle naše akce. Jsme rádi, že ty se chováš jinak.
| Autor: KARLOs Datum: 2007-05-04 17:13:57 Linkování vám vadí, nebo nevadí... Dost často vás linkuju... Takže se ptám, jestli s tím mám přestat...
| Pro KARLOse Autor: Albert Zweistein Datum: 2007-05-04 17:35:35 Linkování, jestli se tím myslí odkazování na celé naše články, nám nevadí. Naopak ho považujeme za jednu ze slušných forem, jak upozornit na to, že někdo (my) má něco zajímavého - a přitom mu to "nesebrat". Nám nevadí, když budeme mít velký provoz tady. Nám vadí, že platíme za velký provoz někde jinde.
| souhláás :) Autor: xx.w.xx Datum: 2007-05-04 18:57:50 je dobře, že se to takhle zajistilo potterweb.cz je super web a určitě není lehký ho udržovat a tak... to slovní spojení ,,vyhrab si svou" je přesné
| Autor: Voody Datum: 2007-05-04 20:59:05 Já k tomu podotknu pouze to, že tuhle změnu vítám všemi deseti Nic taktéž nemám proti blogům, ale co je moc, to je moc. Jednou sem měl snahu se podivat na blogy s HP tématikou a akorát sem se dívat pořád na stejný obsah - všechno okopírované od toho druhého. A na každém druhém blogu bylo ve shoutboardu napsano, že tenhle blog kopíruje od toho a od toho, ale ve skutečnosti prapůvod těch článků je tady na potterwebu... Doporučení pro ty, co se jim to nelíbí. Kupte si hosting a doménu a provozujte si web na tom, ale je v tom problém - ono to není zadarmo! Je samozřejmě snažší si pořídit blog zadarmo a natahat tam obrázky odsud, ale vemte si, že potterweb má nějaký datový limit a ten když se překročí, tak to někdo (Albert) musí zaplatit a vemte si, že dejme tomu 1GB navíc stojí okolo 10Kč a když je těch GB několik za měsíc, tak to nejsou koruny ale už stovky.... A to nemluvím o vytěžovaní serveru. Vy byste to platily????
| Autor: Anne Datum: 2007-05-04 22:07:47 jo a takhle to má být! máte s tím kopírováním pravdu a díky všem, co tyto stránky tvoří, za tyhle stránky, jsou úžasný
| Autor: Arlondia Datum: 2007-05-04 23:15:48 Přidávám se k Albertovi. Už jsem procestovala mnoho blogů a jen málokdo se chová tak, jak by měl. Pro ty, kteří stále ještě nechápou (a kterým jsem osobně psala maily): Že si zkopírujete k sobě obrázek, vystavíte ho na blogu a uvedete zdroj "potterweb.cz", to je v pořádku. Že si stáhnete video, nahrajete si ho k sobě na blog, připíšete zdroj a zveřejníte, to je taky v pořádku. Co v pořádku není, to je situace, kdy zkopírujete článek, hodíte do článku link odkazující do naší databáze médií (obrázky, videa...) a necháte své čtenáře tahat data od nás. To není za prvé slušné, za druhé fér a za třetí to budeme postihovat. Díky, Alberte za zveřejnění tohohle článku. Třeba už to některým "bloggerům - příživníkům" dojde.
| FoR:Arlondia Autor: apple-tess Datum: 2007-05-05 08:06:28 Uplně s tebou souhlasím, navíc tady si někdo dá tu práci s tím článkem, trvá mu to tak 30 min a nějaký blb si to za ani ne 30s okopčí a má článek!!! ne není fér!!
| Autor: Arlondia Datum: 2007-05-05 09:39:34 Což o to, kopírování bylo, je a bude. To aspoň netahá Albertovi peníze z kapsy, narozdíl od odkazování do naší databáze.
| Autor: Anonym [217.144.30.51] Datum: 2007-05-05 09:58:11 ehm, budem trochu od veci, ale ako znie ten vtip celý?
| Pro Anonym [217.144.30.51] Autor: Albert Zweistein Datum: 2007-05-05 10:20:13 Dej si "Vyhrab si svou" (i s uvozovkami) do Google, tohle jsou stránky (taky) pro děti
| Autor: Anonym [213.192.63.66] Datum: 2007-05-05 11:29:24 dá se nějakým způsobem zjistit, kolik lidí si zkopčí např. nějaký obrázek?? A to s těmi videi a obrázky platí i pro ty, co si je třeba chtějí uložit jen do počítače??
| Autor: Arlondia Datum: 2007-05-05 13:20:12 Zjistit se to dá, zvláště tehdy, když musí Albert platit tisíce za ty neskutečný objemy dat. Do počítače si samozřejmě může každý zkopírovat, co chce. Na blog si taky každý může dát, co chce- ze svého počítače. Chápeš? Nechápeš. Tak tedy jinak: Ve chvíli, kdy někdo na blog umístí odkaz, na který když někdo klikne, začne se mu stahovat video od nás, za to blogger neplatí nic. Veškerá stahovaná data jsou od nás, takže za každé takové video platí Albert korunky. Zatímco když si blogger toto video stáhne k sobě a na blog dá odkaz do své databáze, kam si z počítače video nahraje, v tuto chvíli platí korunky ze svojí kapsy a my si jen pohlídáme, aby k odkazu uvedl zdroj (protože do té své databáze si musel nahrát něco, co našel jinde, že).
| Pro Anonym [213.192.63.66] Autor: Albert Zweistein Datum: 2007-05-05 15:12:21 Dá se (snadno) zjistit, kolik lidí si od nás obrázek vyžádalo. Trochu těžší (ale taky možné) je zjistit, jestli to bylo zobrazení např. v článku, nebo jestli si ho jednotlivě stáhli pro uložení. Ani stahování pro uložení nám nevadí, když je to stahovaání podle odkazu na našich vlastních stránkách. Pro toto taky tu žádná automatická zábrana není.
| Autor: Albert Zweistein Datum: 2007-05-05 15:51:29 Já se pokusím trochu přiblížit ten princip: Když někdo píše někde článek a chce v něm mít obrázek, vloží do článku internetovou adresu toho obrázku. Na začátku té adresy je jméno stroje, na kterém je ten obrázek uložen. V našem případě (obrázky uložené u nás) je to www.potterweb.cz. Celou adresu libovolného obrázku můžete vidět, když na něm kliknete pravým tlačítkem myši a podíváte se na Vlastnosti. Když někdo pak takový článek čte, jeho internetový prohlížeč požádá o zaslání obrázku ten stroj, jehož jméno je na začátku adresy obrázku. Ovšem pozor, není to jen jednoduchá žádost - obsahuje i tzv. referrer (informaci, odkud bylo odkazováno). Přeložena do lidštiny, vypadá ta komunikace čtenářova prohlížeče např. takto: "Milý stroji www.potterweb.cz, ze stránky www.potterweb.cz/nejaky_clanek mě sem poslali pro obrázek s adresou www.potterweb.cz/nejaky_obrazek, dej mi ho". A stroj www.potterweb.cz mu ho pošle a prohlížeč ho čtenáři zobrazí. Jiná je teď ale situace, když autor cizí stránky používá (přímo odkazuje) naše obrázky, uložené tedy u nás na www.potterweb.cz. Požadavek čtenářova prohlížeče pak vypadá nějak takto: "Milý www.potterweb.cz, ze stránky xxx.blog.cz/nejaky_clanek mě sem poslali pro obrázek s adresou www.potterweb.cz/nejaky_obrazek, dej mi ho". A stroj www.potterweb.cz čtenáři místo toho správného a objemného obrázku pošle malý průhledný čtvereček o rozměrech 1x1 bod. Protože stroj www.potterweb.cz poznal (z požadavku), že si někdo za naše peníze (placené za přenesená data) hraje někde jinde na geniálního autora dokonalých stránek, a to stylem "zkopírováno za 30 vteřin". A to opravdu nemáme v úmyslu financovat. Totéž platí pro videa (mnohonásobně objemnější, než obrázky, a tedy pro nás podstatně dražší na odeslání). Stroj www.potterweb.cz zkontroluje požadavek - a když je to odkaz z našich stránek, video dá (i pro uložení, prostě komukoliv na cokoliv). Ale jakmile stroj www.potterweb.cz z požadavku zjistí, že někdo cizí se někde chlubí, jaké sehnal pěkné video, a jeho posílání čtenářům si nechává platit od nás, žádné video mu nedá, ale přesměruje čtenáře na naši titulní stránku. Aby čtenář viděl, kdo ty pěkné stránky s informacemi dělá doopravdy :-)
| poučné. Autor: Ebženka Datum: 2007-05-08 22:29:23 Alberte, miluju tvoje technologické rychlokurzy. Jednou projedu Potterweb, všechny je posbírám a úhledně seřadím a pak ti je pošlu, abys je vyvěsil jako učebnici (nejen) pro úplné idioty. :-)
|
Komentáře vyjadřují názory čtenářů. Redakce nemůže ovlivnit jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit. Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte. |