'; ?> Potter Web CZ/SK - Harry Potter Fans - Harry Potter a PRINC DVOJÍ REŽIE
Error creating feed file, please check write permissions.

Potter Web CZ

Harry Potter Fans


Úvodní stránka > Novinky > HP6 - film > Harry Potter a PRINC DVOJÍ REŽIE

Bleskovka

Příležitost pro všechny výtvarníky!
Umíte kreslit? Chcete svá díla zveřejnit a ještě mít možnost získat pěkné ceny? Pak klikněte sem

Hlavní výběr

Úvodní stránka
Novinky
SPOILERY 7.kniha
Knížky
Herci
J.K.Rowling
Galerie
Stáhněte si
Doporučené odkazy
Návštěvní kniha
Napište nám
Soví pošta - diskuse
Příčná ulice - burza
Archiv diskuse hp.cz
Archiv diskuse FMS

Potter Web Menu

Náš tým
Naše ikonka
Akce
Newsletter
Magazín Pottered
Potter Povídky CZ
Budeč

Přihlášení

Přihlašovací jméno

Heslo

Zapamatovat
 
Chci se zaregistrovat!
Zapomněla(a) jsem heslo

Oko Velkého Bratra

Tvoje IP adresa:
3.147.77.119

RSS a sdílení

Potter Web CZ

Prohlášení

Potter Web CZ is in no way related to J.K. Rowling, Scholastic Books, Bloomsbury Publishing or Warner Bros. All images and material related to the J.K. Rowling novels is © Scholastic Books (US), and Bloomsbury Publishing (UK). All material related to the "Harry Potter" films is © Warner Bros.

Veškerá práva ke zde zveřejněným autorským článkům vyhrazena.
Články není  dovoleno přebírat bez souhlasu redakce a bez uvedení původu "potterweb.cz".

Tato stránka používá pouze vlastní technické soubory cookie, nutné pro její fungování.
Používáním této stránky souhlasíte s používáním souborů cookie.

Naše ikonka

Budeme rádi, když na svých stránkách umístíte tuhle naši ikonku s odkazem na www.potterweb.cz/web/
Potter Web CZ
Návod na vložení ikonky je zde.

powered_by.png, 1 kB

Starší články

<<< 
<<
Prosinec 2024
>>
 >>>
 
  Po
  Út
  St
  Čt
  Pá
  So
  Ne
 
 
 
 
 
 
 
 
1
 
 
2
3
4
5
6
7
8
 
 
9
10
11
12
13
14
15
 
 
16
17
18
19
20
21
22
 
 
23
24
25
26
27
28
29
 
 
30
31
 
 
 
 
 
 

 

Harry Potter a PRINC DVOJÍ REŽIE

| Tisk |  E-mail
Novinky  ->  HP a Princ dvojí krve - film
Napsal(a) Milan "movie" Klíma   
sobota, 18 července 2009, 12:50
Stopadesáttři minut režijní bravury se třepotá v zhruba padesáti kopiích po celé naší vlasti. Většinou sklízí nadšení, knižní radikálové jsou opět překvapení, že se do filmu nevešlo všechno, knižní debilové jsou opět pohoršeni, že tvůrci si správně uvědomují, že film je jiné médium a že Rowlingová opravdu není bůh a přidávají nové scény a troufnu si říct, všichni, včetně mě jsou překvapeni. Ano, David Yates nás překvapil. Čím? Natočil jiný film, než jsme čekali od série. Jiný film, než jsme po výborném Fénixově řádu čekali od něj.

Dokonalost sice z filmařské magie občas mrkne, nicméně nic není bezvadné, ani adaptace poměrně slabé knihy, která jednoduše dokonalá být nemůže. Hodnocení knihy je relativní a ponechám ho na každém. Málokdo si ale uvědomuje, že film zvýrazňuje neúplnost knihy, která je první polovinou celistvého příběhu, jenž je rozdělen mezi Prince a Relikvie (neříkám že rovnoměrně). Závěr, který pokládá mnohé narativní otázky (viteály? Snape? Je Brumbál kokot?), jež se zodpoví až v Relikviích, pak těžko může být pro filmového diváka, ať už čtenáře či nečtenáře, plně uspokojivý. 
Čím překvapil David Yates mě? Neuvěřitelnou komplexností vize magického světa a tím, že opustil své režijní zbraně z Fénixova řádu a útočí na naše emoce a bránice nějak jinak. Jak? 
Pokusím se poodhalit odpověď v následující složkové analýze, i když upřímně přiznávám, že ani po třech zhlédnutích (a za pár hodin se chystám na čtvrté) nedokážu bravurní komplexnost plně dohlédnout. Složková analýza je jednoduchý formát, pro čtenáře přehledný. Vyberte si co vás zajímá, pokuď jste debilové, nevybírejte si prosím vůbec, děkuji. 
 
SCÉNÁŘ 
Ono je hrozně jednoduché říci, Kloves může za problémy, podívejte se jak byl Ohnivý pohár epizodický. (propottera (dle vzoru proboha} četl jste někdo tu knihu? vždyť to je definice epizodického narativu (mistrovství, úkol, ples, úkol, hřbitov)). Ano, přiznávám některé obraty v propojení zápletky jsou stále Klovesovsky neobratné (např. když před použitím Felixe Harry a Ron náhodou potkají Křiklana a Ron se Harryho zeptá, jestli už měl štěstí), něco se může při ortodoxním čtení knihy zdát nelogické.  
Fakt, že Harry nebyl připoután při Brumbálově smrti je velmi problematický. Nicméně je možný i realitický výklad, že poslechl Brumbála na slovo, Snapovi věřil a z Avady byl natolik překvapen (mžiklý nekontinuální střih dokazuje), že se nezmohl na sebemenší reakci, což si sám později vyčítá. Mizanscéna však naznačuje, že Smritijedi při odchodu prošli kolem Harryho, což je vskutku nelogické. 
Zatím nikdo v českých kritikách a vtipných fórech, které jsem četl, nevyzdvihl Klovesovo mistrovství ve schopnosti dostat na scénu jemné detaily, které mají fanoušky knihy těšit, oni jsou však na to příliš slepí (trpaslenka, montáž přípravy doušku živé smrti, Ronův styl při famfrpálu, celá scéna s použitím Felixe). Nikdo zatím neocenil mistrovství v dialogu. Příkladem za všechny Křiklanova řeč o kouzelné rybičce s nádhernou metaforou postřehnutelnou pouze v originále: „Flower petal had come from a Lilly. Your mother gave it to me“. Podle jedné zahraniční recenze v této scéně excelentní herectví a text představuje to nejkrásnější kouzlo, která pro diváka ožívá i když není vidět. Je v představivosti, je v minimalismu. A takových příkladů najdeme více.  
 
ADAPTACE 
(Adaptaci tvoří scénář společně s režisérem, dotýká se ale i všech ostatních složek(herectví, mizanscéna, atd.). Je to však téma natolik mezi fanoušky ožehavé, proto jej vyděluji.) 
Adaptační přístup v sérii roste od ploché ilustrace Columbusovy, přes reimaginaci plnou virtuózních filmových nápadů páně Cuaróna, žánrový přístup thrilleru s prvky romatické komedie pana Newella, přes nové pojetí s mistrovským zapojením stylistických prvků, především střihu Yatesova řádu. Yatesův nový přístup nedává hlavní apel jedné stylové složce(střihu), ale výborným a těžce rozkrytelným způsobem kombinuje všechny složky, čímž dosahuje nebývalé komplexnosti. 
Zjednoduším scénáristické adaptační trápení na otázku, co bylo vypuštěno, co přidáno a jak se zachází s klíčovými momenty. 
Rowlingová je extrémně epizodický autor, zahlcuje svou prózu množstvím detailů, které většinou přinesou nápad, originalitu, kouzlo. Jako spisovatel dialogů se však rozplývá v mnohostránkových vysvětlovacích scénách, kde často používá více slov a informací, než je nutné. Některá fakta dokazuje zbytečně složitě na ploše celých kapitol (co všechno se propottera stalo s viteálem prsten). Film toto nezbytně musí kleštit. Všichni víme, že doslovná desítky hodin trvající adaptace je zkrátka nemožná. Tak proč se tomu pořád někteří fanoušci diví. 
Myslím, že krácení opět proběhlo účelně a naopak jsem překvapen, kolik scén ohledně linie s Křiklanem se do filmu vešlo, aniž by to nudilo či překáželo velkým věcem. Ona především Křiklanova linie prostě míří k zásadnímu objevení co je to viteál, proto musí mít zásadní prostor ve středu filmu. Ať mi nikdo inteligentní netvrdí, že nečtenář knihy to ze správné vzpomínky Křiklan a Raddle v kabinetě nepochopí. Je opsána z knihy takřka větu po větě. Zrovna tak například Brumbálův závěrečný dialog s Malfoyem. 
I když chápu rozčarování z vyškrtnutí závěrečné bitvy (začínající šarvátka však zdaleka nedosahuje virtuozity kapitoly Bitva o Bradavice z Relikví a věřte mi za dva roky toto rozhodnutí plně doceníme). Málokterý kritik tohoto vypuštění si ale uvědomuje, že absence bitvy nahrazená monumentálním pochodem Snapea a smrtijedů Bradavicemi a krásným symbolem sfouknutých svíček přispívá k hlubokému emocionálnímu dopadu Brumbálovy smrti (jenž zmiňují desítky recenzentů), jenž by létající kletby v akční scéně nepříjemně narušily.  
Přidané scény? Útok na most je to nejbrilantnější otevření (samo uvedené hluboce emocionálním flashbackem na ministerstvo), kterého se dostalo kterémukoli Potterovi. A tolik diskutovaný útok na Doupě? Ptáte se proč tam je. Jednoduše druhý akt potřeboval nějaké připomenutí, že mimo bezpečný svět Bradavic, který Draco nahlodává rozplývavou skříní, je ve skutečném světě opravdu nebezpečno všude. Scéna představuje mistrné zvládnutí napětí pramenící z bezchybného stylu (střih, barevné korekce pole, hudba), přitom dodržuje charaktery postav. Komu může vadit, že Harry se v afektu vyběhne pomstít Bellatrix, že Ginny z lásky chce Harryho ochránit. Ano, oba jednají zbrkle, ale takoví přece jsou. Tím samým chováním Harry v Řádu přispěl ke smrti Siriuse. A když Belatrix zjistila, že tři členové řádu tvoří přesilu, ze zlomyslné pomsty zničila s Šedohřbetem Doupě, vždyť taková ona také je. A že v Doupěti v sedmičce nebude svatba? Nebuďte omezení, nabízí se spousta řešení. Dobře víme, že pár mávnutí hůkou poškození Doupěte může spravit.  
A pohřeb nahrazený emocionální metaforou světla? Doslovně zfilmovaný pohřeb by byl neobratný, dlouhý a příliš by na sebe strhnul pozornost z oné emoce. Přidaná scéna ji naopak podtrhne, nebo lépe řečeno podsvítí.  
 
HERECTVÍ 
Zde i já použiji subjektivní ochranné kouzlo. Neboť analýza herectví se i v akademických kruzích považuje za subjektivní, jelikož co je pro jednoho hloupě kamenná tvář je pro jiného mistrný minimalismus a podobně. 
Hlavní trio roste s každým filmem, v šestce však učinili neskutečný pokrok. Grint ovládl komediální herectví (scéna s lektvarem lásky), Watsonová se zase zbavila herecké manýry zvednutého obočí a zlomené srdce především ve scéně s Oprugnem (žlutí ptáci) ztvárnila nečekaně herecky vyzrálým pláčem. 
A Radcliffe? Role Harryho si žádala ztvárnění vzteku a bolesti ať už fyzické či psychické již v předchozích dílech. Tyto polohy nadále zvládá stejně dobře. V šestce však přišel s mistrným zvládnutím zdravé sebejistoty (monolog před Křiklanem) a především s téměř dokonalým komediálním herectvím v sekvenci Felixe, jenž lze plně docenit pouze v originále. Jeho lehce zfetovaný hlasový projev se pokouší o proražení bránice, stejně jako jeho neskutečně vtipné gesto o pavoučích klepetech.  
Mistrovství výkvětu britského herectví netřeba rozebírat na větší ploše. Gambon posouvá Brumbála především v pití lektvaru, Smithová prohloubila mateřskou intonaci. Více prostoru v tomto textu si zaslouží nováček Broadbent, neb má nejvíc prostoru i ve filmu. Nevěřil jsem, že složitá ambivalentní postava milovníka celebrit ožije na plátně tímto způsobem. Pozorujte mimiku při pronášení replik, je expresivní, výrazná, ale neuvěřitelně chytlavá. Výše zmíněný příběh o rybičce z lístečku lilie aspiruje na jeden z nejlepších hereckých výkonů v sérii vůbec. A mistr Rickman? Mýlí se každý, kdo píše, že Snape dopadl špatně, ať už z nedostatku prostoru či minimalismu scénáristickému či hereckému. Alan dokáže velké věci pomocí takřka nepoznatelného pohybu koutku úst. Nečekal jsem tak geniální ztvárnění strachu (scéna z neporušitelným slibem) či bolesti (Avada Kedavra a následný pochod školou). Při odhalení totožnosti Prince téměř úplně vynechali vztek oproti knize. Proč to kritizovat. Snapova emoce strachu ze špatného kroku by oním vztekem byla úplně rozložena. Rowlingová se v knize snaží čtenáře přiklonit ke zlému vnímání Snapea, prvoplánově. Filmové pojetí přispívá více oné ambivalenci. Všichni už přece víme, jako to se Severusem je, i on vládl kouzlem největším lásce. Zhrzenost ho však v životě sváděla na scestí. Brumbál mu však vždy pomohl nakolejit zase zpátky. Tato narativní odpověď plnému docenění závěru šestky vskutku chybí. Kdo za to však může. Autorka předlohy. Vskutku. 
 
MIZANSCÉNA 
Pro tápající mizanscéna představuje vše co je před kamerou: kostýmy, rekvizity, lokace, stavby i samotné herce. Tato složka by si zasloužila širší rozbor, než mu v této rozkvetlé recenzi dopřeji (můžete třeba začít doufat, že se nakonci promění v rybičku a odplave). Produkční design Bradavic opět představuje světovou úroveň v této filmařské profesi. Filmaři se vrátili do lokací, kde natáčeli Tajemnou komnatu. Znovu poznáváme chodbu, kde Ginny psala vlastní krví. Kostymérky se vyřádily především na Střelence (koho nerozesmál lví čepec, ať si dá po hlenech chutnající Bertíkovu fazolku). Komnata nejvyšší potřeby představuje záplavu krásných rekvizit, v které si přesto dokážete všimnout důležitého symbolu ptáčků jednoduše proto, že klec je chytře umístěna do prázdného prostoru před komnatu a několikrát máte na zřeteli kdo jí ještě obývá a kdo již ne. Nemá smysl plnit další a další řádky rozplýváním se nad krásnými detaily (bezová hůlka), Představte si třeba, že další možné řádky tohoto odstavce se zrovna rozplývají v rozplývavé skříni. 
 
SPECIÁLNÍ EFEKTY 
Ukáží se hned na začátku, kde bezchybně zničí Millenium Bridge (věřte mi nedávno jsem pod ním plul, stále tam stojí) a poté zase bezchybně napraví škody v mudlovském bytě, jež obývá Křiklan. Magické poletování předmětu má kořeny ve Vězni z Azkabanu, tentokrát je ale dovedeno do virtuozity. Myslíte, že bych takhle mohl pokračovat další a další minuty filmu? No právě že nejspíš nemohl. Ano, famfrpál sice nabídne nějaké mlaskoidní efekty a scéna v jeskyni představuje vrchol prolínání pookénkové animace (Inferi), digitálních pozadí (krystaly) a digitálního světla (Nádhera Maxima) a složitých podvodních scén v kombinaci s ještě složitějším digitálním ohněm.  
Nicméně i když jsou efekty takřka všudypřítomné, jsou téměř neviditelné. Proč? Zde se dostáváme k jednomu z překvapení, jenž nám Yates přichystal a kterým vybočuje z blockbusterové linie potterovské série. Yates se vědomě vzdává pozlátek, efektních efektů (kterých je pln každý díl a nejvíc asi Ohnivý pohár, ale i závěr Fénixova řádu) Yates si je natolik jistý, že k dosažení velké emoce používá absolutní soustředěnost na postavy, na jejich zamilované strasti, na jejich utrpení, na jejich chyby. Harryho přes brilantní analýzu postavy (výše zmíněné) posune k odhalení klíčového faktu o zničení Voldemorta, ke kterému stačí dialog žáka a učitele, nikoli obřímí bitva plná speciálních efektů. 
 
KAMERA 
Kamery se poprvé v sérii chopil Bruno Delbonnel, mimo jiné kameraman vizuálně brilantní Amélie z Montmartru. Přesto k mému velkému překvapení kamera alespoň co do pohybu příliš neexhibuje, vystačí si s minimalismem přítomným snad v každé složce filmu. Nedočkáme se žádných komplikovaných a jen pouze několika překvapivě sofistikovaných pohybů kamery (panorama přes hůlku McGonagalové při vzdání holtu mrtvému). Kamera překvapivě funguje ve statické poloze. Ani tradiční průlety exteriéry hradu nejsou užívány v míře, na kterou jsme zvyklí. Statická kamera není a priori špatná, neb soustředí pozornost na dění v mizanscéně a na herectví, a absence dlouhých záběru s komplikovanými pohyby kamery umožňuje dynamický střih.  
Čeho se však v Princi dvojí krve vynabažíte do téměř geniální dokonalosti je svícení, kompozice a barevné korekce obrazu.  
Svícení nebývale znázorňuje prostorovost a vsadil bych se, že třeba nasvícení komnaty nejvyšší potřeby zabralo asi týden, natolik je komplikovaně mnohovrstevnaté. 
Kompozice mnohokrát zaujmou svým překvapivým odhalením něčeho v pomalounké jízdě (neřekl jsem, že pohyb kamery je absolutně nepřítomný). Většinou se jedná o odhalení Malfoye, který někde smutně truchlí - když Harry jde s Lenkou na večírek, když Ron ve věži políbí Levanduli. Některé statické kompozice zase vhrnou děs na divácké emoční hodiny, např. detail na Katie Bellovou s odhalenými zuby při postižení kletbou. 
Barevné korekce na sebe v Potterovské sérii strhávají snad největší pozornost. Všimněte si například lehce přepálené bělosti zahalené do stěží rozeznatelných výparů při Sectumsempra, již zmíněné barvy klasů v poli při útoku na Doupě či naprosto geniálního posledního detailu na živého Brumbála, kde obestřen magickou modří, jenž však hraničí s temnou předzvěstí, řekne: „Prosím“. 
 
 
HUDBA 
Zde se asi pustím do těžkého křížku s Arlondií. Tvrdím, že Nicholas Hooper ve své práci překonal sám sebe z Fénixova řádu. Přesto paradoxně souhlasím s Arlondií, že hudební stránka pokulhává. Proč? 
Soundtrack obsahuje 28 skladeb, což je o 10 více než deska nesoucí jméno Fénixův řád. Na soundtracku recykluje pouze tři motivy. Hedvičino téma, které ale zároveň bezešvě propojí s líbeznou melodií Ginny. Podle mého názoru tvůrčím způsobem zachází s Williamsovým motivem famfrpálu z Vězně. Sám sebe doplňuje pouze v podle mého názoru nejlepší skladbě Dumbledore´s Foreboding, kde obohacuje pro mě geniální motiv Possesion (scéna souboje myslím z pětky) o jeden ze svých nových nápadů - temné, ale minimalistické použití latinsky zpívajících sborů. 
Právě tyto sbory související s Brumbálem přinášejí temně zlověstné bublání, které pro mě překonává, Arli promiň, i Williamsovy smyčce (chci říct, že tohohle přístupu Williams nevyužil v Potterovi, neb nebylo zapotřebí takové temnoty, v jiných svých filmech je samozřejmě ovládá (Duel of Fates)). Skladba In Noctem, jež zlověstně chroptí ve scéně ponořování Bradavic do temna (geniální obraz postupně zahalovaného Snapea).  
Během Aragogova pohřbu se objeví líbezná melodie, jenž nezapře inspiraci skotskou národní hudbou. Doják na dudy ale překvapivě pojí komickou a tragickou polohu scény (toto spojení je přízračně pro celou Yatesovu režii). 
Další pro Hoopera nový přístup v sérii byl už použit právě Williamsem - jazzová inspirace. Skladba Wizard Wheezes, která laškovně, ale vzdáleně připomíná Fireworks, se však do filmu bohužel nedostala, na jejím místě zní právě Fireworks. 
Další přístup je originální nejen pro Hoopera, ale i pro celou sérii. Používání elektronicky upravených ruchů, které se skládají především z lidských hlasů: lehce první cesta do myslánky, více především pití lektvaru. Právě zde dosahuje nové polohy děsivosti. 
Celkově shrnuto - Hooper dokázal využít nových originálních prvků, které dobře plní svůj účel. Dokázal ale i ovládnutí gradace(skladba Journey To The Cave) a také pro sebe typické mistrné ztvárnění minimalismu (líbezně tesklivá Hermionina melodie, kde její zoufalost, nikoli vztek milá Arlondie, vpravdě minimalisticky znázorňuje brnkáním na osamělé struny harfy, tón se však nervózně zvyšuje). 
Proč tedy ani můj první dojem z hudby nebyl bombastický. Chyba leží jinde. Mýlí se ten, kdo se domnívá, že filmovou hudbu ovlivňuje pouze skladatel.  
Pomineme-li přání režiséra. Klíčové, ale neznámé funkce představují hudební dramaturg a především mixéři zvuku.  
Ačkoli nemám přesné informace, domnívám se, že při sestavování zvukové složky filmu několikrát nešťastně zasáhl hudební dramaturg. Jak jinak vysvětlíte, že pod tréninkem famfrpálu zcela nelogicky zní motiv Brumbálovy armády. Ano, možná to rozhodl Hooper, ale proč by třeba složil speciální skladbu pro Weaslyovic kejkle, která zní na soundtracku a poté stejně použil Fireworks? A důvod proč Fireworks zní pod závěrečnými titulky mi vyloženě uniká. Třeba se Hooper zbláznil, třeba je na vinně dramaturg, nepřítel skrytý. 
Mixéři zvuku pak mohou za onu sníženou možnost postřehnutí velmi krásných minimalistických motivů. Jednoduše jsou často až neuvěřitelně hloupě potichu v porovnání s dialogy a zvukovými efekty. Například trestuhodné zabití krásné skladby Dumbledore´s foreboding, která pod Brumbálovým monologem o důležitosti zisku vzpomínky téměř není slyšet. Ani tento neduh však nelze a priori zavrhnout. Filmová hudba má být místy nepostřehnutelná a má vytvářet atmosféru, kterou jen někteří jsou schopni rozklíčovat a to až na několikáté zhlédnutí. Subjektivně musím říct, že při znalosti soundtracku na mě překrásné hudební motivy začaly vyskakovat již při druhém zhlédnutí. 
 
STŘIH 
Jak už jsem předestřel, v této složce nám David Yates a jeho střihač Mark Day uchystali největší překvapení. Očekával jsem, že si bude držet mistrně zvládnutý střih Fénixova řádu, kde pracoval s kouzlem montáže (montáž flashbacků z předchozích filmů, kondenzační montáž (Brumbálova armáda, brilantní souboj myslí Harryho a Voldemorta), montáž průletů články Denního věštce). Střih na sebe ve Fénixově řádu strhával většinovou pozornost oproti jiným filmovým složkám. 
Yates své umění montáže určitě nezapomněl. Přítomny jsou všechny druhy montáže. Yates s nimi pracuje zpravidla jen jednou a minimalisticky, čili velmi krátce. Nejkratší je montáž flashbacků, při dotyku zničeného prstenu se objeví pár několikaframových obrazů, včetně tváře dospělého Voldemorta, jenž mají ztvárnit stopu, jenž nechává temná magie. Hnidopiši by tady mohli namítnou, že se ve filmu vyskytují další flashbacky, ty však Yates nestříhá dynamicky mezi sebe, jelikož vystupují jednotlivě. Jedná se o již zmíněný flashback z ministerstva v úvodu a flashbacky z myslánky. Ty však naplňují pouze jistou část definice flashbacků, jelikož nesouvisí s postavou, která flashback vyvolává. Dospělý Voldemort není vůbec přítomen. 
Průlet novinovými články zastoupí opět pouze několik vteřin trvající průlet listy učebnice, jenž je majetkem Prince dvojí krve (tento nápis se objeví ve filmu třikrá t- magické hollywoodské pravidlo zapamatování důležité informace). 
Kondenzační montáž použije Yates při hodině lektvarů. Pro ztvárnění dosud neviděného zápasení s přípravou lektvarů a znázornění pomoci poskytnuté Princovou učebnicí Yates vtipně a svižně smísí několik přesných detailů, které známe z knih(Hermionin výraz, když jí něco nejde, Seamusův oheň atd.). Další kondenzační montáž do sedadla zarážejícím způsobem zhutní emoci, když Harry nutí Brumbála pít lektvar. Mistrné zvládnutí tempa nedá vydechnout, dokud lektvar není vypit a nezazní osvobozující: „Harry. (Mlask. Mlask.) Vodu!“ 
Yates však montáž nepoužívá zdaleka tak často jako v předchozím filmu. I v této složce ovládl minimalismus. Komplexnost práce filmových složek je dosažena mimo jiné právě tím, že střih nevybočuje.  
Za zmínku stojí také nekontinuální střih, který byl ve Fénixově řádu použit pouze minimálně (Harryho pád na zem po ohňostrojích). V Princi jej však Yates a jeho střihač používají častěji. Buď k vystihnutí tajemství ( Drako v Obrtlé hladí Rozplývavou skříň) nebo častěji k vyjádření úleku či děsu: několik střihů na detail Harryho tváře, když začínají útočit Inferi, či výše zmíněná střihová genialita dvojstřihu na Harryho při Brumbálově smrti, po němž následuje záběr Brumbálova pádu z věže, jehož délka by mohla být zapsána do učebnice střihu. Je natolik dlouhý, aby nám vnutil informaci – je opravdu mrtvý - jenž zahájí emoci a natolik krátký, aby nepřipomínal podobné záběry v jiných filmech (teď mluvím především o opusech Petera Jacksona - dlouhý pád Gluma do lávy, pád King Konga z Empire). 
 
REŽIE 
Pokud jste se rozsáhlou analýzou prokousali až sem, určitě očekáváte zevrubný rozbor Yatesovy režie. Pokusím se o finesu pokorně, ale samozřejmě nedostatečně kopírující Yatesovo překvapení z filmu. 
To, co jste čekali, jste dostali v jiné podobě. Ono to v té recenzi je přítomno. Rozbor Yatesovy režie se z této kapitoly proměnil z listu papíru na rybí jikry, které doplavaly do jiných kapitol. Tam z nich vyrostly rybičky, které mluví o Yatesově režii dostatečně, každá o jiné složce. 
Chcete-li napovědět jména rybiček, některá se uvolím prozradit: Kouzlo překvapení, Kouzlo neviděného, Kouzlo neviditelného, Originalita, Komplexnost, Minimalismus. 
 
To, co jste od Prince dvojí krve čekali, se v něm nachází. Samozřejmě, že ne pro každého. Ale mnohým z Vás stačí jen lépe hledat, či alespoň vícekrát hledat, aby se nechali naplno ozářit Yatesovým mistrovstvím. Snad Vám tato analýza může sloužit jako Pobertův plánek, docela určitě se v ní ale nacházejí slepé chodby, které jednoduše míří do příliš subjektivně zabarvené adorace a dozajista se v ní nenachází všechno. Všechno se totiž nemůže nacházet nikde, ani ve filmu, ale ani v knize. 

 
 


Komentáře
krásná recenze :)
Autor: Martina Datum: 2009-07-18 10:10:44
To Milan "movie" Klíma :  
 
Bože, to byla po dlouhé době konečně inteligentní recenze. A konečně někdo dokáže poznat, že Snape nemusí hrůzou otevírat ústa, aby divák poznal, že má strach a že nemusí brečet jako malý kluk, aby divák poznal, že cítí smutek a bolest. Mě se ten film moc líbil - byla jsem v multikině v Hradci Králové hned toho 16.7. a zhruba za týden jedeme do Prahy do Imaxu na 3D ( doufám tedy , že už dávají tu verzi s 3D scénou ) a pak si ještě tak dvakrát do kina zajdu. A dvd ? I když si ho třebas pořídím vypálené odněkud, tak stejně první den co vyjde v ČR originál půjdu a koupím si ho , stejně jako předchozích pět dílů... 
A ano jsem především fanynka Severuse Snapea, dokonce 34.letá fanynka:), a právě proto jsem moc ráda, že zrovna jeho hraje "mistr herec ", protože hlavně v Relikviích se snad konečně dočkám a Yates zvládne všechno to citové okolo něj.Jo, a paní Rowlingová...jednu věc vám teda chci vzkázat ! Koukejte do filmu dát Snapeův portrét do ředitelny !!! Byl to ten nejstatečnější ředitel, jakýho kdy v Bradavicích měli, byť na necelý jeden rok. Kde by byl Brumbál bez Snapea ?
Autor: Anonym [77.48.21.230] Datum: 2009-07-18 13:44:32
Nemůžu jinak, než s vámi souhlasit. Taktéž jsem fanynkou Severuse i Alana Rickmana a pokud v relikviích Snape nedostane dostatek prostoru pro to, aby se ukázalo celé to rozuzlení, všechny ty jeho vzpomínky, bude to skutečně do nebe volající.
ad: Snape
Autor: Martina Datum: 2009-07-18 14:10:15
Anonyme : no tak to by snad ani nebylo možné. 
Vždyť to on zavinil to všechno co se Harrymu stalo a vlastně tak začal celý příběh... a že by odflákli Princův příběh je hloupost. Tajemný muž celé série si zaslouží nějakej pěknej konec ( tedy ... ehm... kdyby tam jeho smrt byla tak jako v knize, pak je to asi přístupno od kolika let ? Od 18ti ? ). Po šesti dílech protivného snapea se těším, že se mu aspoň v sedmičce dostane jistého zadostiučinění. Jsem zvědavá jestli Harrymu vrátí kus dopisu a fotku jeho matky :)))
Honza
Autor: Anonym [89.102.152.186] Datum: 2009-07-18 14:16:46
Tak druhá, ještě lepší kladná recenze - poklona autorovi. Nemám slov, geniální. Velice se mi líbí rozporuplná hudba - a také připomínky k arlondii. Asi nejlepší recenze, kterou jsem přečetl. Skvěle jsem si liboval ve střihu, kde jsi zmínil tu ,,akorát dostatečnou" scénu s padajícím Brumbálem. Také nejsem příznivcem těch okatých scén, kdy člověk padá tak dlouho, že si začínáte myslet, že by už byl dávno dole...Připojuji, že Gambon byl vynikající - scéna s lektvarem na mě působí více, než samotná vražda na Astronomické věži - tam na mě samozřejmě působí Alan Rickman :) . Skvělá recenze, která strká za klobouk Moviezone.cz i Premiere. Thanks ;)
skvělé!
Autor: Blaster Datum: 2009-07-18 16:57:49
Byl jsem na tom dneska. Napíšu potom recenzi. I když nepovažuji film za úplný vrchol, musím opravdu souhlasit s autorem. Vystihl jsi to skvělě. A když už se chystáš jít znovu... doufám že si film užiješ tak, jak dřív ;)
Autor: KARLOs Datum: 2009-07-18 20:51:18
Je to asi už trochu trapné, ale souhlasím téměř se vším, co bylo v textu napsáno... Film se povedl...
Ne!
Autor: little Datum: 2009-07-18 22:21:03
Asi se postavím na druhou stranu barikády, ale Princ dvojí krve kulhá dle mého názoru na obě nohy a má k tomu ještě zlomenou ruku. A na vině je hned několik složek filmu - především režie, kamera, zvuk/dabing... 
 
Nemůžu se ubránit dojmu, že se vlastně děj ani nerozběhl. Nemůžu se ubránit dojmu, že vtípky ve scénáři mnohdy zbytečně zazdily důležité scény. Ano, rád se zasměju, ale ne trapnostem. Ginny zavazující tkaničku Harrymu? Proboha, kde to jsme?! 
 
Fénixův řád pod taktovkou Davida Yatese sice nebyl úplně nejlepší film, ale své kouzlo má. Princ dvojí krve se v jeho podání stal v některých ohledech fraškou, v některých scénách si doslova sedá na zadek, z kterého se jen velmi těžko zvedá. 
 
Hudba? Nicholas Hooper asi Princi dvojí krve věnoval tolik času, jako já věnoval maturitě. Minimum! Recyklaci do jisté míry chápu, ale to neinovativní zpracování už moc ne. Jediné příjemné překvapení pro mě byla drobná obměna hlavního motivu (harmonická). A pak podklad pro Brumbálovu smrt, to je sice jednoduchá, ale působivá hudba. Johne Williamsi, vrať se! 
 
Obraz - to je největší nešvar filmu. Koho napadlo použít stylizaci barev do toho nic neříkajícího "zamlžení"? To je taková slabá berlička, která nás má dostat do jakéhosi tajemna? Ehm, ehm (jak bych podotkla profesorka Umbridgeová).  
 
Střih - škoda, škoda.  
 
Efekty - Harry Potter na nich dost trpí. ILM už odvedlo lepší práci a někdy je pozadí tak otřesně naklíčované, že mi připadá, že nejsem na projekci filmu, ale na jeho natáčení. :-) 
 
Takhle bych mohl pokračovat dál a dál. Možná budu vyznívat jako přílišný kritik, ale Princ dvojí krve se vážně nepovedl! A pokud nás čekají ještě dva filmy podobného ražení, tak to abychom začali připravovat pohřeb celé sérii.  
 
Chválím Cuaróna za Vězně z Azkabanu, líbil se mi i civilní přístup Mikea Newella... Jejich filmy měly tvář a atmosféru, u Davida Yatese se to postupem vytrácí. Snad mě u Relikvií smrti příjemně překvapí. Moc bych si to přál.
Autor: Arlondie Datum: 2009-07-18 22:44:36
Movie, tvá recenze je velmi hodnotná a díky za její zveřejnění. Rozhodně pod mračno tvých argumentů se můžu jedině podepsat. Jmenovitě - vyzdvihnutí kladných detailů typu trpaslenka, famfrpál (velmi citelně vmezeřený do filmu a veli bravurně natočený, sestříhaný a vůbec, stálo to za to). Epizodicitu Rowlingové také nemůžu vyvracet, stejně jako tvé vyzdvihování dialogů v inkriminovaných oblastech. Že nebyla zvěrečná bitva, i to bych oželela, ačkoliv mi některé detaily tohoto závěru vadily (odchod místo útěku, přijde mi nelogický, stejně jako chování Snapea, který podle mého názoru měl těch monologů a dialogů vyškrtnuto příliš mnoho). 
 
Mizanscénu bych příště doporučila rozvinout. Zaslouží si to a ani já, byť ji považuji za jeden z obrovských kladů filmu oproti předchozím adaptacím, jsem ji do své recenze nezahrnula (viz níže). 
 
Ke kameře nemám co dodat z hlediska kritiky, anžto jsem v tomhle oboru laik. Řeknu jen, díky za báječné rozebrání. 
 
Hudba: Nemám ji ještě naposlouchanou v podstatě vůbec, nechala jsem si to celé na film a zatím jsem si ze samotného soudntracku pustila jen krátké štěky. Do křížku se s tebou pustím mileráda o něco později, už se na to vjetí si do vlasů těším :-) Možná ti dám v lecčems zapravdu (viz tvé oblíbené Possesions a jeho alternativy v Princi, které já jako milovník jiných druhů filmové hudby nedocením jako ty). Zatím jsem hodnotila pouze celkový dojem, který na mě vyvolala hudba ve filmu ve své podstatě, a ten byl slabý. 
Když už mě oslovuješ ohledně scény s Hermionou, věz, že jak v knize, tak ve tváři Hermiony má být vztek a já, být na místě skladatele, bych rozhodně tento vyzdvihla. Možná je to otázka vkusu, proč ne, ale podle mého názoru se tam to napětí mělo objevit alespoň okrajově. Co Hooperovi vytýkám, je právě naprosté přehlédnutí (ať vědomé nebo nevědomé) tohohle esenciálního detailu, který mi právě upřel potěšení z dané scény. 
Jinak co se týče hudební dramaturgie, jen doufám, že máš pravdu. Kdybych mohla "vinu" svalit na dramaturga, budu jedině ráda, protože Hooper mě ve Fénixovi překvapil jen v tom nejpoztivnějším slova smyslu a nerada bych svoje mínění na něj měnila tak radikálně, jak jsem původně po shlédnutí filmu myslela. 
 
Moje záporná recenze možná vyzněla až příliš záporně, bylo to však způsobeno dvěma prvky: ranní únavou a především horkou hlavou, zrovna shlédnuvší film. Až ho shlédnu víckrát, možná budu schopná plně docenit všechny klady, které jsi tu vyjmenoval a se kterými v podstatě souhlasím (viz trpaslenka atp.), jen jsem jim ve své recenzi nepřikládala takovou váhu - nechala jsem se unést svým vlastním aktuálním pocitem, proto SUBJEKTIVNÍ recenze. Tvá se snaží o objektivitu, přesto dodávám, že i tvoje je subjektivní, ačkoliv v některých oblastech výrazně převyšuješ svými znalostmi a zkušenostmi kohokoliv z nás a dovedeš plně docenit detaily, kterých si běžný divák nepovšimne. 
 
Jdu si vyzkoušet ty Bertíkovy lentilky, pustím si k tomu soundtrack a budu se těšit na osobní setkání a bitvu o Hoopera :grin
moje dojmy
Autor: Blaster Datum: 2009-07-18 23:24:01
moje dojmy jsem sepsal na svůj blog na moviezone. Odkaz je zde : http://blogy.moviezone.cz/IvoB/ivob-movies-report/2009/07/18/harry-potter-a-princ-dvoji-krve-dabing---muj-pohled/ 
Jde o spíše pozitivní recenzi ;) Film se mi líbil, akorát neměl takový spád. Jinak bych rád vyzdvihl scénu v jeskyni - občas mě zamrazilo
Výborně
Autor: Anonym [85.207.175.92] Datum: 2009-07-18 23:29:54
Skvělá a vesměs pozitivní recenze. Jsem velkým fanouškem knih, ale Yatesovy úpravy mi vůbec nevadily, ba naopak. Nádhera! Tleskám filmu, skvělým hereckým výkonm i autorovi této recenze.
nevím,nevím.
Autor: Anonym [213.180.46.92] Datum: 2009-07-19 10:16:52
včera jsem se byl na film konečně podívat.Podotýkám rovnou,že mi je 34 let,ale stejně je Harry Potter něco,co mě vcelku dostalo. 
Původně jsem chtěl jet do Prahy na půlnoční premiéru,ale jsem rád že jsem to neudělal.protože z kina jsem vyšel s dost rozporuplnými pocity.Nevadila mi kamera,která byla podle mě super a tmavé záběry k tomu patřily.Scéna s viteálem v jeskyni která vypadala jako film noir byla také super. 
Ale vadil mi třeba v této scéně Brumbál vypodobněný jako Gandalf,Vadil mi hned začátek filmu,vadili mi scény které v knize nebyli.Uplně nejvíc naprosto zbytečná scéna se shořením Doupětě.proč?Vypadá to,že svatba nebude,že Harry,Ron a Hermiona neobdrží Brumbálův odkaz.Kam bude harry transportován na začátku sedmého dílu?Přerušení svatby je stěžejní na začátku sedmičky.tam dojde k převzeti vlády Voldemorta nad světem. 
A takových věcí mě napadá víc.Pokud bych se chtěl podívat na romantickou komedii,tak si nepustím HP.Hlavním příběhem knihy je puování do vzpomíenk Toma Raddla.A tady nic není.Prsten byl zničen,co to bylo za prsten?proč má Brumbál černou ruku? 
Napadají mě samé otazníky.A ty zůstanou nevysvětleny.pro mě absloutně nejhorší film serie.
Autor: Levercham Datum: 2009-07-19 13:11:09
Myslím, že kdo nezaujal k HBP vyloženě negativní stanovisko, ten rozhodně ocenil všechny ty nádherné maličkosti, jako byla například právě trpaslenka... :) Že byl Snape v tomto díle skvělý, to je v mých očích nezpochybnitelné, a právě ten závěrečný pochod byl naprosto bravurní... Přestože bych i teď unesla víc emocí v závěrečné scéně Snapea s Harrym, jsem po přečtení této recenze onomu vynechání vzteku trochu víc otevřená...
Autor: Levercham Datum: 2009-07-19 13:18:38
Nicméně se teprve chystám na druhé shlédnutí, které už nebude tak docela s čistou hlavou, ale poznamenané všemi diskusemi, které se tady rozvinuly, takže uvidím... Možná je to mou povahou, ale kdybych byla Brumbálem donucena k provedení eutanázie, která by mě určitě uvrhla více méně do šoku, a pak na mě ještě naskočil spratek, který to všechno v podstatě nepřímo "zavinil" a ještě na mě pokřikoval, že jsem zbabělec, asi bych měla hrozný vztek :( Ale nejsem Snape, nicméně tolik k mému toužebnému očekávání více emocí :)
Kate M.
Autor: Anonym [213.195.202.226] Datum: 2009-07-19 19:07:20
před pěti hodinami jsem viděla šestý díl. myslím že o proti pětce není tak potemělý a je tam rozhodně víc legrace.taky se tam docela dost otevírají vztahy hlavně mezi Ronem a Hermionou. mě osobně se šestka líbila víc než pětka možná protože v ní bylo více míst kde se člověk mohl od srdce zasmát nebo proto že je prostě jen neokoukaná. každopádně jsem si i zabrečela a to vážně. tekly mi slzy. ale na ostatní díly samozřejmě nedám dopustit :) :roll
Autor: Anonym [85.70.77.178] Datum: 2009-07-19 20:22:43
film byl fajn hodně sem se zasmál nejvíc mě dostala levandule když dýchala na sklo ve vlaku :grin když sem viděl film tak sem byl sklamaný že vystřihly bitvu na konci filmu ale když sem pak za přemýšlel a příde mi to docela logické.Tak , že se dá říct že jediné věci které mi vadí že tam bylomálo těch vzpomínek až bude vždit harry se dozvěděl z těch vzpomínek kam vlastně dal voldemort viteáli. Tak nwm jak může v 7. dílu vědět že má hledat třeba hrníček Helgy nebo ten diadém Roweny? Ale oni si stím snad už nějak poraděj a pak co mi nejde do hlavy je ještě když Snape zabil brumbála v knížce se mi sice líbilo víc že byl harry zmražen ale neva. Ale nechápu když pak smrtijedi proběhly podstatně kolem harryho že nic neudělal to mi příde trochu nedomyšlené ale jinak se mi film líbil přišlo mi však spíš jak komedie :)
Lenka
Autor: Anonym [94.112.96.236] Datum: 2009-07-22 19:38:10
souhlasím s little a Anonymem.. není to špatnej film, ale jako šestej díl harryho pottera to stojí za hovno. kde je voldemort? proč se neřeší viteály ale donekonečna kdo se líbí komu, pak někomu jinýmu, a i tohle je podaný neuměle. příklad: "harry, ron už se na tebe nezlobí, že chodíš s ginny." přitom harry ani nestihnul s ginny chodit a ron se to ani nestihnul dozvědět, ale hlavně, že UŽ se nezlobí. nad yatesovýma schopnostma se nerozplývám, ten film na mě působil hodně chladně, vůbec mě nechytil, nevtáhnul, pořád sem čekala, až se rozběhne děj, ale přišel jen slepenec scének a najednou bylo po všem, brumbál mrtvej (ani slza mi neukápla a to mi to nedělá problém) a žáci bradavic zřejmě zblbnutí americkou ´kulturou´, která se snaží vecpat patos i do kupování sušenek, dojemně zvedali hůlky, aby prosvětlili znamení zla. ohledně scénáře, nemůžu se zbavit dojmu, že se scénárista pokoušel diváky přesvědčit, kolik vtipných scének ještě umí napsat. scénky byly vtipný, ale na úkor děje, kterýmu zabíraly místo a na úkor atmosféry strachu, kterou vyrušily. nezachránilo to ani hořící doupě, kterýho se autor recenze tak vehementně zastává. kdyby ve filmu nevládla nálada "Ano, venku je určité nebezpečí, ale všichni v Bradavicích se dobře baví", nebyla by ta scéna vůbec potřeba. hudba stála za prd, když si vzpomenu na pětku.. a ať už tu prosím vás nikdo nepíše, že knižní předloha byla nekvalitní. nebyla, a i kdyby, pokud scénárista nemá problém přidávat a ubírat scény dle libosti, přidávat a ubírat důležitost prvkům děje, mohl by i z tý mizerný předlohy vykouzlit scénář jedna báseň. recenze se mi moc nelíbí, většinou nesouhlasim, a navíc mi vadí, když někdo svůj názor podává stylem kdo se mnou nesouhlasí je debil..

Komentáře vyjadřují názory čtenářů. Redakce nemůže ovlivnit jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit.

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte.

< Předch.   Další >
Tento web je provozován soukromou osobou
a nevztahuje se na něj Nařízení GDPR